Prof Kimmo Lylykangas: Tuleviku arhitektid TalTechis
Tuleviku keskkonnad luuakse tehnoloogia abil ja tehnoloogiast, mitte vaatamata tehnoloogiale. Meie missioon TalTechi Arhitektuuri ja urbanistika akadeemias on tõestada teaduspõhise, multidistsiplinaarse ja koostööl põhineva lähenemise rakendatavust arhitektuurihariduses ja -uuringutes: määratleda uuesti polütehniline käsitlus arhitektuuris.
Tekst: Prof Kimmo Lylykangas, Arhitektuuri ja urbanistika akadeemia juhataja | Foto: Anu Juurak
Selgelt eristuva arhitektuurihariduse suunas
TalTechi arhitektuurikooli Arhitektuuri ja urbanistika akadeemia kiirele arengule andis kõvasti hoogu meie ülikooli ja Eestis arhitektuurihariduse 100. aastapäev. Arhitekte hakati TalTechis koolitama 1918. aastal ja eriala õpetamist alustati taas 2012. aastal. 2018. aasta seisuga on arhitektuuri viieaastase õppekava diplomi saanud 49 arhitekti.
Akadeemia õppejõud koostasid hiljuti uue strateegia, et koondada mitmesuguseid arendustegevusi suure üldeesmärgi nimel: arhitektuurikool peaks jõudma Põhjala ja Baltikumi juhtivate õppeasutuste hulka. Tuleviku tarbeks õppe- ja uurimissuundi visandades saime õnneks kasutada Eesti kõrg- ja kutsehariduse kvaliteediagentuuri hinnanguid 2016. ja 2017. aasta kohta, eriti oli abi analüüsi koostanud välisekspertide kommentaaridest. Hindajad rõhutavad muu hulgas: „Arhitektuuri ja urbanistika akadeemia peab nii palju kui võimalik tugevdama oma polütehnilist profiili Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi 2013/55/EL artiklis 46 nimetatud 11 punkti raames. Pole ühtegi teist põhjust, mis õigustaks õppekava eksisteerimist koos kahe teise arhitektuurikooliga Tallinnas ühelainsal ruutkilomeetril. Kvaliteedimärk peaks olema kõrgeim polütehniline tase.“ (Assessment Report. Architecture. Tallinn University of Technology, Estonian Academy of Arts, Estonian University of Life Sciences, TTK University of Applied Sciences. Final Report 170604, Estonian Quality Agency for Higher and Vocational Education 2017, lk 11.)
Hinnangu mõte on õige: kolm arhitektuuriõppeasutust annab võimaluse muuta arhitektide väljaõpe dünaamiliseks ja mitmekesiseks, laiendada ja rikastada Eesti arhitektuuri ja haridustraditsioone. Selle võimaluse kasutamiseks on vaja eristuda.
Põhjuseid, et anda selge sõnum Tehnikaülikooli suunitluse kohta ja kujundada selgelt eristuv õppekava, on muidugi rohkem kui ainult Tallinna kontekst: tänapäeval tegutsevad arhitektuurikoolid rahvusvahelises keskkonnas, kus eripärast saab tõmbenumber kvalifitseeritud õppejõudude ja motiveeritud tudengite jaoks. Arukas spetsialiseerumine õppeasutuse tasandil tähendabki juhtida kõiki tegevusi süstemaatiliselt ühise visiooni elluviimise nimel ja võtta ambitsioonikaid eesmärke hoolega valitud valdkondades.
Suur samm selle unikaalse käsitluse poole TalTechi arhitektuuriõppes tehti 2017. aastal, kui tutvustati uuendatud õppekava.
Näiteid õppekavade ümberkujundamisest
Olen saanud jälgida kahe rahvusvaheliselt selgelt eristuva õppekava loomist.
Puiduprogramm (The Wood Program) Aalto ülikoolis alustas 1994. aastal stuudiona, mis praktilise õppetegevuse kaudu tutvustas soome keeles tööstuslikku puitehitust ja puitarhitektuuri. Professor Pekka Heikkinen arendas kontseptsiooni edasi, nii et sellest sai välisõppejõude ja -tudengite jaoks huvipakkuv rahvusvaheline õppekava ning Aalto ülikooli arhitektuuriteaduskonna lipulaev.
Magistriõppekava Säästva arhitektuuri labor (Laboratory of Sustainable Architectural Production) avati professorite Peter Kjaeri ja Walter Unterraineri eestvedamisel Umeå arhitektuurikoolis 2010. aastal. Selgelt eristuv pedagoogiline käsitlus põhines tõdemusel, et kõikjal maailmas on säästlikkusega seonduvaid ruumiprobleeme. Hoolikalt konteksti analüüsides ja oma oskusi rakendades saavad arhitektid selliseid probleeme tuvastada ning algatada projekte ise, kliendi ja teenusepakkuja tavapärase suhteta. Õppekava on pälvinud tähelepanu kogu maailma andekate tudengite ja nimekate arhitektide hulgas, kes tunnevad Umeå kooli vastu huvi hoolimata sellest, et see asub suurtest keskustest kaugel ja arhitektuurilise loometöö võimalused piirkonnas on piiratud.
Loomulikult peab erinäolise õppekava kujundamisel arvestama kõrghariduse standardeid.
Meie missioon: polütehnilise identiteedi uuesti määratlemine
Üha keerulisemaks muutuvad väljakutsed lahendame distsipliinideülese käsitluse abil, mis iseloomustab meie teadusuuringuid ja õppetööd. Meie lõpetajad on hästi kursis kõigi erialaste teadus- ja kunstivaldkondadega, mida neil eesmärkide saavutamiseks on vaja tunda. Olulisim oskus on ühendada fragmentaarsed killud uuenduslikuks sünteesiks.
Ehitustehnika ja sellega seonduvate teadusvaldkondade põhjalik mõistmine paneb aluse multidistsiplinaarsele koostööle loomeprotsessis, ühtlasi on see sissejuhatuseks doktoriõppele ja teaduskarjäärile. Sellise suunitlusega arhitektuurikooli jaoks on TalTech ülisobiv keskkond.
Arhitektuuriprojektid multidistsiplinaarse koostöö lähtealusena
2007. aastal algatasin projekti, mille käigus projekteerisid ja ehitasid Aalto ülikooli tudengid esimese energiat tootva maja Soomes. 2010. aastal osalesime näidismajaga edukalt Euroopa päikeseenergia kümnevõistlusel (Solar Decathlon Europe). Kaks aastat kestnud projekti ajal töötas umbes sada tudengit erinevatelt erialadelt koos Soome ettevõtete parimate asjatundjatega, et koos leida lahendused, projekteerida ja valmistada kandekonstruktsioonid ja detailid, sisekujundus ja mööbel, kütte-, ventilatsiooni-, kliimaseadmed ja energiasüsteem, sanitaarsüsteemid jne.
Sellised projektid ühendavad ehitusteaduse ja arhitektuuri, akadeemia ja äri, teaduse ja õppetöö. Seda toredat näidet mõttes hoides loodan näha, et Arhitektuuri ja urbanistika akadeemia haridus- ja teadusprojektidest saavad TalTechis multidistsiplinaarset koostööd ja uuenduslikkust lõimivad ettevõtmised. ■