Töö kõrvalt õppimine teeb õnnelikuks
Mäletate oma viimast koolilõpuaktust? Kindlasti mainis koolijuht pidulikus kõnes, et tunnistused on nüüd käes, kuid õpingud pole veel kaugeltki lõppenud. Vastupidi, noor spetsialist on saanud selgeks, kuidas peab õppima ja et seda tuleb teha kogu elu. |
Tekst: Kaire Viil, TalTechi Virumaa Kolledži keeltekeskuse juhataja | Foto: Dmitry Matveev
Euroopas on elukestev õpe saamas normiks. Igaüks leiab endale sobiva kursuse, e-õppe või kombineeritud võimaluse. Kui kõhkleme, millist koolitust valida, siis koolitusasutuste täiendõppe konsultandid aitavad lahkesti.
Miks täiskasvanud on elukestva õppe idee nii hõlpsasti omaks võtnud? Vastus on lihtne – õppimine teeb õnnelikuks. Olete ju kogenud, et mitmed eestlaste uskumused ei pea enam paika. Kas tõesti oli vanasti nii, et vanale koerale ei saanud enam uusi trikke õpetada; millegipärast kirjutati pedagoogikaõpikutes, et meie mõistes parimas tööeas hakkavat vaimsed võimed nõrgenema; psühholoogiaartiklitest jäi kõlama uskumus, et elumuutused on ebamugavad. Ometi on paljud avastused tehtud ja tippteosed loodud just peale 50. eluaastat ning muudatused on hoopistükkis toredad, murravad rutiini ning hoiavad inimest erksana.
Nüüd on kõik vastupidi – peame õppima elamise ja elama õppimise tarvis. Mis sest, et täiskasvanud inimese reaktsioonid on vahel veidi aeglasemad ja õppimine on paljuski teistmoodi kui „meie ajal“; las teised kursuslased olla meist palju nooremad (või vanemad). Täiskasvanud ja töötaval õppijal on palju väärt kogemusi, ta oskab vestlusringides toredaid elulisi näiteid tuua ning leiab tuttavatele olukordadele kiiresti lahendusi. Parimates aastates õppurid on tasakaalukad, nende maailm on tänu õppimisele tähendusrikkam ning nad käivad ajaga kaasas. Õpingutes osalevatel täiskasvanutel laieneb kindlasti mõttekaaslaste ja suhtlusring ning nad mõistavad noori kolleege paremini. Koolitustel käies õpitakse lisaks erialateadmistele avaliku esinemise ning mitmekultuurilises kollektiivis suhtlemise julgust.
Kui töötav inimene täiendab end ettevõtte jaoks olulisel erialal, on tal õppimisele alati ka tööandja heakskiit olemas. Loomulikult on sama oluline ka pere ning lähedaste toetus, usk ja tunnustus.
Kindlasti on paljud mõtisklenud: „Saaksin õnnelikumaks, kui pangalaen oleks makstud, kui lastel läheks elus hästi“ jne. Õppimine ning uued tööelus kasuks tulevad oskused tagavad õnnetunde kohe. Iga kogemus on ju avastus ja areng. Arukas ja õnnelik inimene on enesekindlam ja tervem. Nii et mida pikem on koolituskursus, seda kauem saab heaolutunnet nautida. Õppejõudude asjalik tagasiside ning väärtuslikud ainepunktid tasuvad tööl käimise kõrvalt ka eksamiteks valmistumiseks kulunud nädalavahetused.
Õppeasutuses ei sõltu õnnetunne vanusest, soost ega päritolust. Kui inimene saab tänu uutele teadmistele ning asjalikele auditooriumikohtumistele pidevalt häid emotsioone, on ta avatum, sallivam ning uuendusmeelsem. Seega peaks rõõmus inimene õppima hällist hauani.
TalTechi uksed ongi alati avatud kõigile – iga töötav täiskasvanu leiab sobiva taseme- või täiendõppevõimaluse.■