TalTech saab oma Moodle e-õppe keskkonna
Mis oleks, kui tudeng saaks kodutöö kohta reaalajas sisulist tagasisidet ja ka hinne tuleks kohe? Kui õppejõul oleks võimalus suuremahulise käsitöö ja bürokraatia asemel aina enam pühenduda õppeaine arendamisele?
Tekst: IT arendusjuht Kristjan Kolde ja haridustehnoloogiakeskuse juhataja Liisi Järve | Foto: Lauri Veerde; graafika: Johann Laulik
Täna on Tallinna Tehnikaülikooli õppeprotsesse toetamas kaks põhilist infosüsteemi: õppekorraldusele suunatud ÕIS ja e-õppe keskkond Moodle. Oleme seni kasutanud peamiselt haridusasutuste ühist e-õppe keskkonda, mida pakub Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus (HITSA). Seoses e-õppe populaarsuse kasvuga ning TalTechDigitali initsiatiiviga on e-kursuste arv pidevas kasvus ja me oleme ühisest keskkonnast välja kasvamas. HITSA pakutav teenus on jagatud haridusasutuste vahel ja seetõttu on raskendatud meie ülikooli jaoks vajalike arenduste teostamine.
HITSA keskkonna kõrval on meil positiivne näide TalTechi IT-teaduskonnast. Infotehnoloogiateaduskonna õppejõud Ago Luberg koos kolleegide ja tudengitega Tarkvarateaduse instituudist käivitasid teaduskonna erialade ainete koondamiseks Moodle’i e-õppekeskkonna ained.ttu.ee, mis on kasutuses tarkvaraarenduse ainetes koos automaatse hindamise ja tagasiside andmisega. Õppejõu rolliks jäi kaasavate ülesannete ja automaattestide loomine, mis hindasid ning andsid ka tagasisidet tudengite tehtud lahendustele – kursusel, kus on üle 400 tudengi, ei kujutaks täna ettegi, et kõiki neid lahendusi peaks õppejõud käsitsi kontrollima. Seega on meil juba praegu aktiivselt kasutuses kaks Moodle’i lahendust.
Tulevikuplaaniks on koondada ülikooli õpikeskkonnad ühise TalTech Moodle’i katuse alla, mis võimaldaks arendusi ja kohandusi, lähtudes meie ülikooli õppejõudude ja üliõpilaste vajadustest, ning liidestusi meie ülikooli teiste infosüsteemide ja teenustega.
Visiooni elluviimiseks toimub 2018. aasta sügissemestri lõpul ning 2019. aasta kevadsemestri jooksul TalTech Moodle’i käivitamine, kursuste migratsioon HITSA keskkonnast ning jätkuarendused, mida käsitleme alljärgnevas artiklis lähemalt.
Moodle: sadu võimalusi uutmoodi õppimiseks
Moodle on ligikaudu 68 miljoni kasutajaga maailmas enim kasutatud õpikeskkond, mille populaarsus seisneb selle paindlikkuses, kasutajasõbralikkuses ja funktsioonirikkuses. Moodle võimaldab õppetöö läbiviimist e-õppes või auditoorsete loengute toetamist e-vahendite kaudu. Loodud on sadu laiendusi, mis võimaldavad lisada funktsionaalsust lähtuvalt haridusasutuse vajadustest.
E-õppe eesmärk on kaasaegsete õpimetoodikate rakendamine, õppetöö mitmekesistamine ja kvaliteedi tõstmine, ka õppijate rahulolu on oluline. Kõik õppetegevuse jaoks vajalik on võimalik koondada ühte kohta – olgu selleks õppeaine tegevuskava, õpijuhis või materjalid, mis on nii tudengile kui ka õppejõule ühest keskkonnast leitavad.
Loomulikult saab Moodle’i keskkonnas läbi viia erinevaid teste alates kontrolltöödest lõpetades eksamitega, samuti esitada ja hinnata koduseid ülesandeid ja töid. Väljatoomist väärivad ka arvutuslikud testid: matemaatiliste ülesannete puhul on võimalik tudengitele anda sama ülesandepüstitus erinevate lähteandmetega. Tudengeid saab jagada ka rühmadesse, jaotades ülesandeid ja määrates tulemusi rühmade kaupa.
Moodle’is on võimalik läbi viia ka enesekontrolle, mille käigus saab tudeng oma edenemist õppeaines jooksvalt jälgida. Ühe hea näitena võib siinkohal tuua diskreetse matemaatika õppeaine, kus õppejõud Harri Lensen on kasutanud võimalust luua e-kursusele nii enesekontrolle kui ka õpipäevikuid.
Eeskujulikuks näiteks on ka matemaatilise analüüsi ja tõenäosusteooria õppejõud Kristiina Hakk, kes on leidlikult rakendanud Moodle’i e-kursuse foorumeid – seda nii tudengite motiveerimiseks kui ka materjali paremaks omandamiseks. Nimelt jääb loengu järel tudengitel ülesandeid koduseks lahendamiseks, millega on seotud kaasahaarav motivatsioonisüsteem. Esimene tudeng, kes ülesande lahenduse foorumisse postitab, teenib korrektse lahenduse eest 1 punkti. Kui aga mõni kaastudeng vea avastab ja parandab, teenib tema punkti. Õppejõud tuleb foorumis appi, kui mõni kaastudengitest ei ole osanud postitada korrektset lahendust.
Foorumitel on ka teisi positiivseid aspekte – need loovad ühel kursusel õppivatest tudengitest kogukonnad, võimaldades arutelusid ning õppejõuga suhtlemist. Viimane vähendab õppejõu postkasti koormust – kui mõni tudeng on juba analoogse küsimuse küsinud, on selle vastus foorumist näha.
TalTechi auditooriumid on varustatud Echo360 loengusalvestustarkvaraga, salvestatud loengud saab samuti lisada Moodle’i kursusele. Loengute otseülekanded annavad suurepärase võimaluse pööratud klassiruumi meetodi rakendamiseks.
Lõputöödes plagiaadi tuvastamine võib käsitööna keerukaks osutuda, kuid Moodle’ga integreeritud plagiaadituvastussüsteem Urkund võimaldab üles laetud töödele automaatset plagiaadikontrolli. Urkund on plaanis algaval aastal liidestada ka raamatukogu digikoguga, mis tähendab, et kaitsmisele esitatavaid lõputöid võrreldakse automaatselt juba olemasolevate töödega digikogust.
Moodle’i hindamisleht likvideerib ohu minna vastuollu andmekaitseseadusega, kui kõigi üliõpilaste tulemusi Excelis nime või martiklinumbri järgi jagada. Korrektse hindamislehe seadistuse korral näevad üliõpilased Moodle’is lisaks lõpphindele ka oma vahehindeid, iga üliõpilane ainult enda omi. Moodle’i hindamislehed on tulevikus plaanis liidestada ka ÕIS-iga.
Kuidas me TalTech Moodle’ile üle lähme?
Selleks, et Moodle „koju“ tuua ja selle väärtust nii tudengitele kui ka õppejõududele veelgi enam tõsta, tuleb meil läbida mitu etappi. Oleme teinud kõik vajalikud ettevalmistused ning peatselt alustame kursuste migratsiooniga.
Migratsiooni peamine eesmärk on andmete sujuv üleminek HITSA Moodle’i keskkonnast TalTech Moodle’i keskkonda sedasi, et kolitud oleksid kõik kursused, kasutajad, seadistused ja moodulid – st kõik vajalik selleks, et TalTech Moodle toimiks e-õppe keskkonnana täpselt samuti, nagu täna toimib HITSA Moodle. Seejuures arvestame, et võimalik lõppkasutajatele tekitatud ebamugavus oleks absoluutselt minimaalne.
Esimeses faasis ei tohiks lõppkasutaja suuta otseselt eristada, kas töö toimib HITSA või TalTechi Moodle’is – keskkondade vahel jäävad ainsateks erinevusteks logo ja värviskeem. Erinevalt senisest keskkonnast ei ole TalTech Moodle’is teiste ülikoolide kursuseid.
E-kursused on plaanis üle tuua semestrite kaupa:
- 2018 sügissemestri kursused lõpetatakse HITSA Moodle’i keskkonnas (moodle.hitsa.ee)
- 2019 kevadsemestri kursused algavad TalTech Moodle’is (moodle.taltech.ee)
Oleme võtnud eesmärgiks enne kevadsemestri algust ära kolida kõik olemasolevad ja loodavad kevadsemestri kursused. Detsembri ja jaanuari jooksul kolitakse need kursused, kus aktiivset õppetegevust veel ei toimu. Kevade jooksul toome meie oma Moodle’i keskkonda järele kõik meie ülikooliga seotud sügissemestri kursused.
Eelpoolmainitud IT-teaduskonna e-õppe keskkonna ained.ttu.ee soovime samuti liita TalTechi ühe e-õppe keskkonnaga ning selle migratsioon on plaanis suvisel perioodil.
Kolimine toimub jooksva migratsiooni põhimõttel ning seda teostatakse automatiseeritult öösiti. Loomulikult saab iga kursusega seotud õppejõud vastavasisulise teate nii kursuse kolimise eel kui ka järel. Koostöös HITSA-ga anname endast kõik, et kasutaja jaoks ei oleks Moodle kordagi „maas“ ja õppejõudude töö oleks üleminekust minimaalselt häiritud.
Seega, esmafaasis ei muutu lõppkasutaja jaoks midagi peale Moodle’i aadressi.
Kui TalTech Moodle on edukalt käivitunud, muutuvad võimalikuks meiepoolsed arendused. Arendussoove on mitmeid, kuid esmaseks prioriteediks on e-õppe keskkonna liidestamine Uni-ID konto ja ÕIS-iga.
Uni-ID tagab ühtse kasutajakonto kõikidesse TalTechiga seotud keskkondadesse ühendumisel, ühtlasi võimaldaks välistudengitel oluliselt hõlpsamalt e-õppega liitumist. Liidestus ÕIS-iga võimaldab kursusepõhjade automaatset loomist ning üliõpilaste automaatset sidumist. See tähendab, et enam ei ole vaja tudengil kursusele registreerida loengus jagatava parooli alusel. Õppejõu töökoormuse vähendamiseks on plaanis luua ka hinnete ülekandmise võimalus. Paremat tähtaegadest kinnipidamist aitaks tagada testide ja eksamiaegade kajastamine Moodle’i kalendris.
Oleme fookustunud kasutajatele ning kasutajakogemusest lähtuv disain on prioriteet. Meie eesmärk on tagada ühtne intuitiivne ning kasutaja vajadustest lähtuv disain, mis kajastaks ka ülikooli visuaalset identiteeti. Moodle’i kasutajaliidese edasisel arendusel keskendume valdkonna parimatele praktikatele ning soovime, et Moodle oleks hõlpsalt kasutatav nii arvutist kui ka nutiseadmetest.
Tulevikus jätkame e-õppe keskkonna jooksvate arendustega ja täiendustega, et saaksime veelgi suuremat väärtust pakkuda nii õppejõule kui tudengile. Kõik ideed ja ettepanekud on oodatud TalTech Moodle’i toe aadressil moodle-at-taltech dot ee. ■