RawMaterials@Schools3.0 - noored noortele maapõueressurssidest
Geoloogia instituut koostöös Mektory Tehnoloogiakooliga osaleb koolinoori kaasavas projektis RawMaterials@Schools3.0, mille eesmärk on läbi õpilaste omaloodud uurimuslike töötubade ja katsete ehk õpiobjektide tutvustada maapõueressursse ja nende kasutamist.
Tekst: Veiko Karu ja Karin Käär, TalTechi Geoloogia instituut | Fotod: Andrus Paar ja Edmond Mäll
Noored saavad varem eakaaslaste poolt loodud katsete ja tegevuste abil uusi teadmisi maavaradest, materjalidest ning nende kasutamisest meie igapäevaelus ning loovad uue praktilise tegevuse järgmistele projektiga liituvatele õppuritele. Arendusprogrammi edukalt läbinud õpilastele omistatakse tiitel Young Raw Materials Ambassador, mis annab kinnituse, et õpilane teab meie igapäevaelus kasutatavate materjalide päritolu (kaevandamist ja töötlemist), nende eluiga (ringmajandus), on panustanud uue õpiobjekti koostamisse ning osalenud selle esitlemisel.
2018. aasta kevadel kaasasime arendusprogrammi kuus Gustav Adolfi Gümnaasiumi reaallooduse õppesuuna, toona G1 ehk 10. klassi õpilast koos klassijuhatajast keemiaõpetaja Katrin Soikaga. Sissejuhatusena tutvusid gümnasistid erinevate maavarade kasutamise valdkondadega ning uurisid lauaarvutis, sülearvutis ja nutitelefonis leiduvaid elemente. Paralleelselt koostasid nad oma õpiobjekti ehk töötoa erinevatest katsetest plekkpurkide koostise määramiseks. Katsete eesmärk on selgitada erinevate meetodite abil plekkpurgis oleva metalli (Fe või Al) olemasolu. Eeltoodu on oluline plekkpurkide taaskasutamisel: alumiiniumist plekkpurkidest saab toota alumiiniumit ning terasel põhinevatest purkidest saada ning taaskasutada uut terast.
Arendusprogrammi raames viisid GAGi gümnasistid Kristel Saul, Allar Liivlaid, Kristi Koitla, Kristo Markus Soika, Mia Maripuu ja Tiago Golub väljatöötatud töötoa läbi oma nooremate koolikaaslastega, Mektory Tehnoloogiakooli tehnoloogialaagris osalejatega. Samuti panid nad proovile Tallinna linna III kooliastme nutikad õpilased Tallinna Haridusameti teadusseminaril ja sütitasid Teadlaste Öö festivali külastajaid.
Kristel Saul: „Omandatud teadmised maavarade ja taaskasutamise vallas on abiks olnud nii koolitöödes kui ka tavalises vestluses, sest tegemist on väga aktuaalse teemaga. Terve projekt on nihutanud meie mugavustsoone. Varasemalt üksteist vaid klassikaaslastena tundnud, utsitas see ettevõtmine rohkem omavahel suhtlema, arutlema, analüüsima. Viia läbi töötuba tõsiseltvõetavalt ja huvitavalt ning seda endast vaid 3–7 aastat noorematele õpilastele oli mõnusaks katsumuseks. Mektorys toimunud tehnoloogialaagrites saime õpetajarollis käe valgeks. Olles nüüd ise selles positsioonis olnud, on kergem hoomata õpetajate töö varjatud sügavust.”
Selle aasta septembri viimasel nädalal toimus Hollandis teadusasutuse Wetsus teadlaste nädal, kus RawMaterials@Schools3.0 projektipartneritel oli võimalus esitada konkursil õpilaste enda loodud õpiobjekti. Gustav Adolfi õpilased jagasid kümne võistelnud meeskonna seas auväärset 2. ja 3. kohta ning esitletud õpiobjekt sai väga hea tagasiside. Eraldi tõid žüriiliikmed välja ja kiitsid töötoa praktilist iseloomu, kogutud head tagasisidet ning noortes maavarade ja teaduse vastu huvi äratamist üldiselt. Novembris tutvustasid gümnasistid oma õpiobjekti Itaalias Bolognas üle Euroopa kokku tulnud Young Raw Materials Ambassadors’idele ning viisid soovijatele läbi ka töötoa.
Kristel Saul: „Kui hakkasime end eestikeelses keskkonnas plekkpurkide vallas tundma juba spetsialistidena, keda lausa raadiosse kutsutakse (Aitäh, R2!), lennutati meid Eestit esindama Hollandisse ja Itaaliasse. Võimalus esineda 300-pealisele publikule, kust kostub kuus erinevat keelt, ei avane igal 11. klassi õpilasel. Ka Itaalias paistsime silma varasemate kogemustega töötoa läbiviimisel. Välismaal panime proovile inglise keele oskuse nii teaduslikel teemadel vesteldes kui ka uue kultuuriruumi ja inimeste tundma õppimisel. Kevadel ootab kõiki tiimiliikmeid uurimistööde kaitsmine ja vaevalt, et keegi meist nüüd komisjoni ette väriseva käega läheb.“
Uue aasta alguses liituvad RawMaterials@Schools3.0 arendusprogrammiga Viimsi Gümnaasiumi, Tallinna Järveotsa Gümnaasiumi, Kiviõli 1. keskkooli ja Maardu Gümnaasiumi õpilased. Gustav Adolfi Young Raw Ambassadorid jagavad oma parimaid teadmisi ja kogemusi uutele liitujatele. ■
Programm algas Euroopa Innovatsiooni Instituudist
Euroopa Liidu innovatsioonipoliitikate tõhusamaks rakendamiseks loodi Budapestis Euroopa Innovatsiooni Instituut (EIT), mis arendab läbi temaatiliste võrgustike vastavate valdkondade innovatsiooniprojekte.
Hetkel on toimimas kuus võrgustikku: EIT Climate-KIC; EIT Digital; EIT Food; EIT Health; EIT InnoEnergy ja EIT Raw Materials. Tallinna Tehnikaülikool osaleb viimati nimetatus (www.eitrawmaterials.eu), kus fookuses on maavarade ja teiste materjalide uurimise, kaevandamise, töötlemise, kasutamise ning ringmajanduse teemad, mille kaudu tutvustatakse ühiskonnale maavarade olulisust, õpetatakse tippspetsialistidele innovatsiooni juurutamist ning arendadatakse tulevikutehnoloogiaid.
TalTech on 2018. aastal seotud 20 projektiga, mis lisaks ühiskonda ja koolinoori harivatele teemadele tegelevad magistri- ja doktoriõppe eriõppekavadega; arendatakse tehnoloogiat tuhast väärtuslike materjalide eraldamiseks ning koos partneritega otsitakse Euroopa ettevõtetele ärivõimalusi Lõuna-Ameerikas ja Aafrikas.
Aitäh!
RawMaterials@Schools3.0 arendusprogrammile on kaasa aidanud Gustav Adolfi Gümnaasiumi keemiaõpetaja Katrin Soika; Mektory Tehnoloogiakoolist Karin Käär ja Kädi Kallau ning geoloogia instituudist Andrus Paat ja Veiko Karu, samuti mitmed teised, kes oma ideedega toetasid. RawMaterials@Schools3.0 projekt saab toetust läbi Euroopa Innovatsiooni Instituudi ja teadusarendusprogrammi Horizon2020 vahenditest.